• Persoonlijke benadering
  • Individuele sessies
  • Up-to-date kennis
  • In praktijk bewezen technieken

« Terug

Heb je Rugklachten? Wij geven 3 tips om je rugklachten te verminderen.

rug.jpeg28 jun

Lage rugpijn

Nek- en rugklachten zijn de meest voorkomende problemen. Juist klachten aan het lichaam hebben de meeste weerslag op de kwaliteit van het leven. Veel van deze klachten hebben geen aanwijsbare oorzaak, maar kunnen het dagelijks functioneren tijdelijk (in de meest gevallen), maar soms ook permanent lastig tot onmogelijk maken.

Lage rugpijn wordt vaak ingedeeld in specifieke rugpijn (wanneer een specifieke structuur de oorzaak is voor de klachten) en a-specifieke rugpijn. 

A-specifieke lage rugpijn

A-specifieke lage rugpijn is de meest voorkomende vorm van lage rugpijn. Bij a-specifieke lage rugklachten is er geen specifieke structuur aan te wijzen die de klachten veroorzaakt.

In veel gevallen zeggen uitslagen van specialistische onderzoeken zoals röntgenfoto’s, CT- of MRI-scans, weinig over de klachten die de patiënt ervaart.

Bijna 90% van alle mensen met lage rugpijn heeft a specifieke lage rugpijn. De eerste episode begint vaak tussen het 20e en 50e levensjaar.

In de meeste gevallen wordt rugpijn niet veroorzaakt door een ernstige ziekte en gaat het vanzelf weer over.

De klachten worden verdeeld in acuut (0-6 weken), subacuut (7-12 weken) of chronisch (langer dan 3 maanden). Rugklachten worden recidiverende (terugkerende) genoemd als er binnen één jaar meer dan 2 periodes van lage rugpijn optreden.

Symptomen die kunnen horen bij a specifieke lage rugpijn zijn: 

  • Pijn in de onderrug
  • Uitstraling naar de bilregio of de bovenbenen
  • Ochtend- startstijfheid
  • Bepaalde houdingen of bewegingen kunnen de klachten verergeren
  • De pijn kan continu aanwezig zijn of in episodes

Wat kan ik doen bij lage rugklachten?

Bij de meeste mensen met lage rugpijn verdwijnen de klachten binnen 4 tot 6 weken vanzelf. Uit onderzoek is gebleken dat (gedoseerd) in beweging blijven een positief effect heeft op het herstel. 

Je kunt onderstaande stappen als richtlijn gebruiken: 

  • Beweeg zo veel mogelijk in het pijnvrije traject (vaak is dit het strekken van de rug) maar dit kan voor jou anders zijn.
  • Verbeteren van je houding
  • Wandelen als dit gaat is perfect om te doen 

Fysiotherapie Capelle aan den IJssel

Wil jij langskomen bij de fysiotherapeut neem dan contact met ons op voor een afspraak. We gaan dan samen aan de slag om van je rugpijn af te komen en helpen je om het in de toekomst te voorkomen. 

Contact opnemen

« Terug

Scroll naar boven