• Persoonlijke benadering
  • Individuele sessies
  • Up-to-date kennis
  • In praktijk bewezen technieken

« Terug

Heb je Enkelklachten? Wij geven 3 tips om je enkelklachten te verminderen

enkel.jpeg02 jul

Enkelinstabiliteit

Als je weleens je enkel hebt verzwikt en niet goed bent hersteld, gebeurt dit vaker met dezelfde enkel. Voornamelijk bij onverwachte momenten doordat je op een oneffen ondergrond loopt of stapt. Bij sporten kan je enkel instabiel voelen en soms ook zwelling ontstaan.

Wat is enkelinstabiliteit?

Bij enkelinstabiliteit is er vaak sprake van een instabiel gevoel in het enkelgewricht. Vaak gaat dit gepaard met pijn. Rondom de enkel zorgen verschillende spieren en enkelbanden voor stevigheid en stabiliteit van de enkel.

De volgende symptomen kunnen je bekend voorkomen als je bekend bent met enkelinstabiliteit:

  • Regelmatig verzwikken van de enkel
  • Vocht in de enkel na belasting
  • Pijn rondom de enkel, meestal aan de buitenkant van de voet
  • Instabiel/ onzeker gevoel in de enkel tijdens het lopen en of sporten

Als je net door je enkel bent gegaan, een acute enkelverzwikking, kunnen de enkelbanden (in)scheuren waardoor de stabiliteit van de enkel afneemt.

Meestal is deze enkelinstabiliteit kortdurend en herstel je binnen 12 weken. Vaak kun je in sneller herstellen als je de juiste opbouw hebt bij enkelklachten. Als je klachten langer dan 12 weken aanhouden spreken we van langdurige enkelinstabiliteit. 

Bij langdurige enkelinstabiliteit zijn er twee categorieën te onderscheiden:  

Functionele enkelinstabiliteit: de enkelbanden zijn wel goed hersteld, echter reageren de spieren niet goed of zijn achteruitgegaan en te zwak. Het lukt dan niet om de enkel de juiste stabiliteit en stevigheid te geven.

Mechanische enkelinstabiliteit: de enkelbanden zijn (nog) niet goed hersteld of niet sterk genoeg (dit wordt ook wel laxiteit genoemd). Door dat de enkelbanden niet goed zijn hersteld is de beweeglijkheid in het enkelgewricht vergroot en de enkel instabiel.

Vaak zien we in de praktijk dat er sprake is van een combinatie van functionele en mechanische instabiliteit.

3 tips om je enkelklachten te verminderen:

Als je recent je enkel hebt verzwikt is het verstandig om de volgende stappen te doorlopen: 

  • Zo veel mogelijk onbelast bewegen in alle richtingen maar let op! binnen de pijnvrije bewegingsmogelijkheid.
  • Zodra pijnvrij op de enkel staan gaat de belasting weer opbouwen
  • Stabiliteit oefenen door op 1 been te gaan staan

Bij het doen van de oefeningen mag de enkel niet meer pijn doen dan hij al doet en mag niet dikker worden. Dit betekent vaak dat je teveel vraagt van de enkel.

Fysiotherapie Capelle aan den IJssel

Wil je graag dat een fysiotherapeut je begeleid bij het herstel van je enkelklachten neem dan contact met ons op voor een afspraak. We gaan dan samen aan de slag om van je enkelklachten af te komen en helpen je om het in de toekomst te voorkomen. 

Contact opnemen

« Terug

Scroll naar boven